Copilul tau nu coopereaza? 5 masuri ca sa il stimulezi sa comunice

Copilul-tau-nu-coopereaza-2

SĂ REZOLVAM PROBLEMELE ÎMPREUNĂ

Cum este bine să reacționez când copilul meu are un comportament nepotrivit?

Cum este bine să reacționez când trece printr-un moment greu ( la școală, în relația cu prietenii)?

Cum să-mi exprim nemulțumirile astfel încât să nu-i rănesc stima de sine?

Cum să-mi învăț copilul să-și mențină autocontrolul în situații stresante? 

Sunt întrebări pe care ni le punem mulți dintre noi, părinții de astăzi.

Copiii învață din ceea ce trăiesc” – dacă pornim de la premisa că acest  lucru este adevărat, trebuie să ne învățăm copiii că:

  • Sentimentele contează – nu numai sentimentele proprii, ci și ale celor din jurul meu.
  • Politețea contează – supărarea și furia pot fi exprimate și fără insulte.
  • Cuvintele contează – ceea ce alegi să-i comunici celuilalt poate produce respingere sau poate genera intenții bune.
  • Pedeapsa nu are ce căuta într-o relație afectivă.
  • Diferențele dintre noi nu trebuie să ne facă să dăm înapoi. Problemele care par de nerezolvat pot fi transformate în ascultare plină de respect, creativitate și perseverență.
  • Toți avem nevoie de apreciere – nu numai pentru ceea ce suntem acum, ci și pentru ceea ce putem deveni.

Cred cu tărie că atunci când copiii și părinții analizează problemele împreună, găsind soluțiile adecvate, probabilitatea ca acei copii să încerce să le aplice este crescută. În esență, atunci când analizăm anumite probleme, (amânarea temelor, dezordinea în cameră, agresivitatea, etc..) important este îți ajuți copilul să-și exprime sentimentele, să ți le exprimi și tu pe ale tale și, apoi, să lucrați impreună pentru a găsi soluții.

Copiii noștri sunt darul nostru de mâine.
Ce experimentează în relația cu părintele azi, le va da putere să acționeze cu încredere și demnitate în lume.

Te invit să studiezi etapele procesului de rezolvare a problemelor.

  1. Invită-ți copilul să-și spună punctul de vedere. Ascultă sentimentele și nevoile din spatele cuvintelor.
    Ascultând punctul de vedere al copilului, fără să intervii sau să evaluezi, te poate ajuta să înțelegi cu adevărat ce se întâmplă.
  2. Fă-ți cunoscut punctul vedere
    – exprimă ce simți și gândești în legătură cu situația problemă.
  3. Căutați împreună soluții
    – notați toate ideile fără să le evaluați.
  4. Scrieți toate ideile – proaste sau bune – fără a face o evaluare.
  5. Recitiți lista și hotărâți care idei sunt acceptabile pentru amândoi și cum puteți să le puneți în practică.

Să rezolvăm problema împreună – exemplificare

Părintele: Este pentru a doua oară când nu-ți faci temele la limba română! Ei bine, poți să-ți iei gândul de la excursia de sâmbăta viitoare. O să rămâi să îți faci temele.

În locul acestei soluții:

Pasul 1. Invită-ți copilul să-și spună punctul de vedere. 

Părintele: Uneori este destul de dificil pentru tine să-ți faci temele la timp.

Copilul: Am de rezolvat multe exercitii. La matematică am multe probleme și nu știu să le fac, iar atunci când prietenii mei se joacă îmi este foarte greu să mă concentrez. Simt că temele astea îmi iau mult timp și nu se mai termină.

Pasul 2. Fă-ți cunoscut punctul vedere

Părintele: Când aud că nu ți-ai făcut temele, mă simt îngrijorat / dezamăgit / furios. Două lucruri mă deranjează pe mine: faptul că trebuie să mă țin de capul tău, în fiecare seară, să-ți faci temele….și faptul că stai până târziu noaptea și te trezești obosit dimineața.

Pasul 3. Căutați  împreună soluții

Părintele: Știi ce? Mă întreb dacă  n-am putea să ne punem amândoi mintea la contribuție și să găsim niște soluții care să ne mulțumească pe amândoi.

Pasul 4. Scrieți toate ideile, fără a face nici o evaluare

  • Să încep cu tema la limba română.(copilul)
  • Să existe o regulă pentru „nu întrerupeți în timpul temelor”. (copilul)
  • Îți voi scrie un bilet să îți reamintesc că nu ai terminat temele.(părintele)
  • Nu mă mai cicăli (copilul)
  • Fă-ți un program pe care consideri tu că îl poți respecta: cu timp pentru teme, timp pentru joacă și oră de culcare.(părintele)

Pasul 5. Recitiți lista și hotărâți care idei sunt acceptabile pentru amândoi și cum puteți să le puneți în practică.

Hotărâți împreună care idei vă plac, care nu vă plac și cum plănuiți să procedați în continuare.

Daca ti-a placut acest articol te rugam sa il distribui:

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Carmen Vieru
Carmen Vieru
Psiholog cu drept de libera practica, consilier psihologic si psihoterapeut specializat in terapia copilului si a familiei. Specialitatea: Psihoterapie experientiala si a unificarii centrata pe adult-copil-cuplu-familie. Absolventa a Universitatii Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, specializarile Psihologie si Pedagogie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *